Tuli tässä käytyä Hilma-tädilläkin. Täti oli touhuissaan, kuten aina. Lähes ensimmäiseksi kiikutti kaapistaan jotain harmaata, paksua miesten puseroa.

- Kuule, ota sinä tämä, vaikka jumppapuseroksi. Minä ostin tämän Mikolle, mutta ei se mahtunutkaan.

pusero.jpg
Mikko on Hilma-tädin poika. Eikä ihan pienimmästä päästä kooltaan. Mikä tahansa pusero ei Mikolle mahtunutkaan.

Katsoin puseroa. -Tän kanssa ei pahemmin kyllä jumpata, totesin. - Tulee kuuma.
-Niin mutta talvella, Hilma-täti sanoi.
Kokeilin puseroa. Se oli kuuma. Johtui varmaan kyllä kuumasta ilmastakin. Lisäksi se oli ihan liian pieni. Just ja just meni, mutta oli kyllä ihan liian tiukka ja ahdas.
- Ei tämä mene kyllä minullekaan, sanoin. Katsoin kokoa. - No ei ihme! Tämähän on S-koko!
- No kun se näytti vaan niin suurelta, Hilma-täti sanoi. - Etkö sinä kuitenkin voisi sitä pitää?
Kieltäydyin, kunnes Hilma-tädin surullinen ilme, sai minut muuttamaan mieleni. - No ehkä sitä voi joskus pitää. (noin vähintään -10 kilon jälkeen)  Ehkä minä kuitenkin otan sen.
Hilma-tädin katse kirkastui. Minä viikkasin puseron kassiini. Keksinkin jo siinä käyttötavan. Olkoon kaapissa tavoitepaitana. Sinä päivänä, kun tuo Hilma-fädin Mikko-pojalle tarkoitettu pusero on minulle sopiva, olen taatusti ainakin päässyt laihdutustavoitteeseeni.

**
- Possumunkki, ottaisitko sinä nämä Mikon farkutkin? Ne on tosi hyvännäköiset?

Ja Hilma-täti saapui jälleen vaatenyytti käsivarsillaan. Nyt esiin paljastui valtavan suuret farkut. Niin suuret, että jopa minäkin niihin hukkuisin. Olin suorastaan ihan loukkaantunut, että sellaisia kehtasikin minulle esitellä. Eikö Hilma-täti huomannut, että olin laihtunut. Vai olinko alkanut uudestaan lihoa, tuli sitten mieleen ja sai minut pelästymään.
Sovitin farkkuja. Helpotuksekseni ne oli tosiaan ihan liian suuret.
- Ne sopii hyvin, Hilma-täti sanoi.
Haukoin henkeä. - No ei tosiaan sovi. Katso nyt, miten liian isot ne on minulle, sanoi ja näytin kuinka paljon tyhjää farkkujen sisään jäi.
- Mutta ne on hyvän näköiset, Hilma-täti intti. - Jos vyön kanssa?

Mutta sillä kertaa kieltäydyin päättäväisesti. Liian pienen tavoitepuseron saatoin ottaa kaappiini laihdutusintoa tuomaan, mutta en ikinä vyön kanssa pidettäviä monta numeroa liian suuria farkkuja, joissa on mukavasti
l i h o m i s e n v a r a a !!!