Huoh. Tänään en voi valitettavasti kirjoittaa tänne opettavaista tarinaa Possumunkista, joka söi niukasti juhlapöydässä, ja vältti kotimatkalla hampurilaishoukutuksen.. Sen sijaan kerron teille Possumunkista, joka on ymmällään. Possumunkki ei ymmärrä, mitä eroa on nälällä ja mieliteolla. Ymmärrättekö te? Jos tiedätte, niin selittäkää se Possumunkillekin. Yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi. Mieluiten vaikka ihan rautalangasta vääntäen.

 

Miksi toisinaan pystyy elämään vaikka miten niukalla ruokavaliolla, ilman herkkuja, ja ilman ees nälän tunnetta, mutta sitten juhlalounaan ja seitsemän sortin leivonnaiset syötyään, iskee nälkä jo kotimatkalla, ja on pakko pysähtyä vielä syömään hampurilaisateria? Ja miksi sen jälkeen rupee tekeen mieli vielä karkkia? Sitä karkkia en enää ostanu, vaikka mulla on vieläkin kauhee karkkinälkä. Mutta ei kai tuo hampurilaisnälkäkään ihan oikeeta nälkää voinu olla?

 

Toisaalta luulen, että jos oisin jättäny juhla-appeet syömättä, ei mulle ois iskeny sitä hampuurilaisnälkää ollenkaan.. Eli mun juhlamässäilypelossa ei ookaan oikeestaan kyse siitä, että pelkäisin niitten 7 sortin leivonnaisten tilapäisiä kaloreita, vaan pelkään, että herkutteluvaihe jää päälle, niinku mulle helposti käy.

 

Turhaan ei vissiin vanha kansa oo keksiny sanontaa, että "nälkä kasvaa syödessä."

 

P. S. Laitan tämän Kategoriaan "järkeviä juttuja".  En siksi, että tämä juttu olisi järkevä, mutta siksi, että toivottavasti teiltä löytyy tähän järkeviä selityksiä ja hyviä neuvoja, miten oppii pitämään nälän ja mieliteot erillään.

 

P..s Lisäys 7.3.

Satuin muuten lueskelemaan eilen kuvalehtiä, niin yhessä oli just kirjotus tästä aiheesta ; nälkä vai mieliteko? Kuulemma oikea nälän tunne kehittyy pikkuhiljaa ja tekee yleensä mieli vaan ruokaa. Mieliteko kohdistuu johonkin tiettyyn herkkuun ja lähtee kyllä aikanaan pois.

Ei pidä paikkaansa ainakaan mun kohdalla ;) Tai sit en oo ikinä nlkää tuntenukaa. Vaikka oisin kuinka nälkäinen, niin kyllä mä ajattelen aina jotain tiettyä ruokaa, eikä mun mieliteotkaan lopu, ennen ku saa sitä tiettyä herkkua syödäkseen. Eilenki illalla rupes tekeen mieli mansikkajäätelöä, ja kyllä mun tekee vieläki sitä mieli ;D