Melusaasta lisää stressiä. Äänet voi sitten välillä olla tosi rasittavia. Vaikka ne ei olisi aina kovin meluisiakaan. Meluisista nyt puhumattakaan.

Tällä hetkellä mua häiritsee parhaillaan meluava pesukone. Sen linkousääni on kuin mikäkin katupora. Tähän äänihavaintoon mulla liittyy aina myös pelko. En osaa vain sulkea pesuhuoneen ovea, ja häippästä itte vaikka pihalle linkousajaks. Pakko on höristää korvia entistä tarkemmin möykkääjän suuntaan. Kuulostaako ääni siltä, että kone on lähdössä hyppimään? Onko se jo ehkä kaatumassa? Vai porautuuko se ihan lattian läpi jo, kun noin pahaa ääntä pitää? Tunnustaako kukaan muu pelkäävänsä linkoavia pesukoneita? Mulla tää on ihan lapsuudesta lähtevää. Meillä kotona oli semmonen iso, hyppivä pesukone. Linkousvaiheessa äiti yleensä nosti mut aina koneen päälle painoksi istumaan. Olin ilmeisesti siis jo siihen aikaan melkoinen punkero Nyt jos istuisin koneen kannelle, ei kone taatusti liikahtaisi, siitä nykyinen elopaino pitäisi kyllä huolen. Miten lujaa tekoa sitten kannet lienee? Ehkä koko masiina romahtaisi mun alle.  Pyykkikoneen ääni on siis sekä pelottava, että ärsyttävä. (Ja pyykin narulle ripustaminen se vasta ärsyttävää onkin..) Miksei kukaan voi keksiä hiljaisella äänellä linkoavaa pesukonetta?

 

Toinen mua ärsyttävä ääni on tän tuolin narina. Miksi se narisee? Istunko liikaa koneella? Oon jo monta kertaa purkanu koko huonekalun kappaleiksi. Kasannu uudestaan ja kiristäny ruuvit tiukalle. Silti kitisee kun mikäkin. Varmaan jo naapuritkin ärsyyntyy siihen jatkuvaan kitinään, mikä täältä kuuluu? Vai olisko täällä muka niin hyvät äänieristeet, ettei se kuulu. Hoksasin just, että en oo ikinä kuullu pesukoneen möykkää naapureista. Eikö muut pese ollenkaan pyykkiä?

 

Sen sijaan naapurin seinän takaa kuuluu öisin joku kumma hurina. Oon koittanu paikallistaa sitä, mutta en keksi, mikä se on. Mun käsityksen mukaan, siinä seinän toisella puolen pitäis olla WC ja eteinen. Mikä niissä vois hurista? Naapurissa kylässäkin oon käyny, mutta sillonkaan en muista kuulleeni mitään hurinaa en vessassa sen paremmin ku eteisessäkään. Mikä kumma se voi olla? Kuka keksii? EHDOTUKSIA??? Kuulen sen yleensä öiseen aikaan, sillon ku en meinaa saada unta. Sillon se häiritsee. Unensaantia häiritsee kyllä kaikenmoiset tikityksetkin. On painajaista nukkua huoneessa, jossa on vaikka jokin raksutattava ja puolen tunnin välein helähtelevä kello. Ei tuu nukkumisesta mitään..

 

No se äänistä. Tulipa taas joristua joutavia. Ja samalla napsittua loput suklaakarkit kaapista. Ihan vaan laihdutusta edistääkseni, sillä nyt ne ei oo enää kaapissa kiusauksena!