Se onkin kinkkinen juttu, kun on kylässä, jossa tarjotaan ruokaa, mistä ei tykkää...

Noloin juttu tapahtui ihan lapsena. Oltiin kylässä syömässä. Tarjolla oli lihapullia. Työnsin lihapullan suuhuni valmistautuen ihanaan makuelämykseen. Phuiii, se maistuikin ihan jollekin sahanpurun seokselle! En voinut sille mitään, että tuli yökkäys ja oli pakko rynniä sylkemään se roskikseen. Se olikin kaupan eineslihapulla, ja maistui kyllä kovin erilaiselta kuin äidin kotitekoiset. Kyllä äiti oli nolona, ja olin iteki. Varsinkin jälkeenpäin on nolottanu sitä enemmän, mitä vanhemmaks on tullu. Vanhainkodissa varmaan punastun joka kerta, kun kuulen sanan lihapulla. Se oli mun ensikosketus eineksiin. Kaupan valmislihapullia en pysty kyllä vieläkään syömään. Mahtokos se ruokalaji muuten puuttuakin siitä mun inhokkiruokalistasta..? Sama koskee valmispihvejä. (Paitsi Hesburgerin hampurilaisessa ne jostain syystä maistuu hyville. Kaipa sitä syö vaikka pesusientä, kun se on hyvin maustettu.)

 

Tuon kyläilykerran jälkeen taisin oppia jo vähän teeskentelemään ruokapöydässä kylässä. Useesti, kun meni koulusta jonkun kaverin kotiin kylään, siellä tarjottiin makaronilaatikkoa. "Kun se on yleensä lasten herkkuruokaa." Paitsi mun. En tykänny siitä sillon, enkä tykkää vieläkään. Kovasti siis olin kursaileva ja vähäruokainen vieras noilla kaverikäynneillä.  Perheenäiti hymyili tyytyväisenä tarjotessaan lasten herkkuruokaa makaronilaatikkoa ja Possumunkki yritti hymyillä yhtä tyytyväisenä samalla kun nieleskeli maidon avulla makaroneja.

 

Sitten tortut! Niitä yleensä tarjotaan joulun alla kans joka paikassa. Ilmeisesti nekin on "yleensä kaikkien suosikkeja", mutta mä en vaan niistä tykkää. Ja kun ei ne mitään terveysruokaakaan ole, niin ei niitä ihan väkiselläkään viittis suuhunsa lappaa. Eli niitten kanssa myös kursailen kovsti kahvipöydässä.  Lipeäkalakeittoa oon myös joskus syöny kovin sivistyneen hitaasti.

 

Joku sanoi, että mämmi kerman kera on hyvää.. En tiedä, uskoako.  Ehkä ihan pieni nokare mämmiä menis kermavaahdon sisään piilotettuna. Mutta ootteko kuulleet sellaista, että joku laittaa leivän päällekin mämmiä. Ruisleivän päälle! Possumunkkipa on kuullu sellaisestakin tavasta. Oliskohan sellanen hyvää?